Direktlänk till inlägg 12 oktober 2010

Sökes föräldrar till barn med Adhd!

Av adhd mamman - 12 oktober 2010 07:34

jag skulle vilja komma i kontakt med fler föräldrar som har barn med Adhd. Främst de som har barn i 11-14 års ålder eftersom de har erfarenhet av hur barnen fungerar i tonåren. jag tycker det är svårt att veta vad som hör till ett "normalt" tonårsbeteende och vad som är "Adhd" beteendet. Jag vill veta hur ni jobbar med era barn och hur det fungerar, om ni medicinerar mm. 


Även ni som har barn i yngre åldrar som går igenom utredningar, funderar på medicin mm får hemskt gärna ta kontakt med mig. Jag har jobbat inom förskolan i 20 år och har jobbat med barn med olika diagnoser. jag kanske kan vara till hjälp i era funderingar och er oro.


Det jag känt som förälder till ett barn med Adhd är att man är så ensam- ingen pratar om att sitt barn har adhd- att ens barn har adhd är inget att skämmas över tycker jag- var stolt över ditt annorlunda barn!

Ett barn med Adhd har kvaliteér som barn utan adhd inte har...

De har en bla en fantastisk fantasi -kreativitet- intensitet i allt de gör.


 Se det positiva- visst ! det kan vara/är  skitjobbigt att leva med ett barn med Adhd, riktig pest ibland. Men använd de positiva stunderna -även när de är få- till att minnas hur bra ni kan ha det tillsammans. Använd det som energi i de jobbiga stunderna/timmarna/dagarna så går det lättare.


När dottern var liten var de enda positiva/lugna stunderna när hon sov.

jag satt då och tittade på henne, smekte hennes kind och förundrades över hur vacker hon var.Enda tillfället hon var stilla var när hon sov - då fick jag passa på att få den närhet jag behövde till mitt barn. Jag satt och höll om henne i min famn- kände hennes värme- kände hur schampot luktade i hennes hår.


Den energin fick jag klara mig med varje dag de första åren i hennes liv för när hon vaknade var det som en annan värld öppnade sig. Hon  skrek,grät , gnällde, bets, klöstes och slogs , hon varken ville äta eller leka. Hon stökade ner i hela huset och var aldrig nöjd. träffade vi andra barn utsattes de för knuffar och bett.

Så jag vet vad jag talar om.

Ta tillvara de små stunderna av stillhet- de vackra lugna stunderna när allt känns bra.


Ljus och Kärlek 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av adhd mamman - 11 juni 2011 19:26

  I´m surviving in the house of ADHD. Where ADHD is a family thing.   www.cafepress.com/ADHDProud ...

Av adhd mamman - 27 maj 2011 20:00

Dottern kom igår hem från skolan jättearg skrek och grät om vartannat. Tre veckor tidigare hade vi köpt nya turkosa puma skor för 600 spänn till henne. Nu var det något/några barn i hennes skola som inte fattat det där med mitt och ditt som hade ...

Av adhd mamman - 28 mars 2011 22:42


    Idag tog vi en vilopaus. Barnen fick stanna hemma efter skolan och de fick inte ta hem kompisar. Det var bara vi hemma. Så skönt.   Det började igår kväll med att sonen blev lovad av sin syster att de skulle spela Wii tillsammans. Sen bröt h...

Av adhd mamman - 26 mars 2011 06:54

Min dotter har kommit på att hon ska sluta med godis och har förhandlat med sin pappa om att hon ska få en summa pengar för varje år hon är utan godis. Hon kastade gladeligen ut allt godis från sina gömmor och sitter och räknar på miniräknaren hur my...

Av adhd mamman - 26 mars 2011 05:58

När jag tänker tillbaks borde jag förstått att min dotter var annorlunda redan när hon föddes. Hon kunde inte vänta tills det var dax att komma ut ur min mage utan föddes 3 veckor för tidigt. Förlossningen tog endast 1 timme och 43 minuter från först...

Ovido - Quiz & Flashcards