Direktlänk till inlägg 19 februari 2010

DAX FÖR BUP BESÖK

Av adhd mamman - 19 februari 2010 12:56

Nu fredag den 26 februari är det dax för ett återbesök på BUP.

det som ska kollas är tex  vikten + verkan av medicinen genom ett test ska dottern få göra , som hon gjort en gång tidigare före hon började äta medicinen + genom information läkaren fått från dotterns skola och från mig som förälder.


det som inte får hända är att dottern gått ner mer i vikt  - då kanske läkaren måste dra ner på medicinen för att dottern väger för lite för den styrka hon äter.


Det som fungerar så bra för henne nu - både i skolan och hemma!!!


  Jag har funderat en hel del på det här med hennes kostvanor -

precis som så många andra barn med ADHD -ASBERGERS - AUTISM så har min dotter med ADHD stora svårigheter med att äta all sorts mat. Hon siktar in sig på det hon gillar och inget annat äter hon.


Hon vägrar äta krossade tomater, lök eller andra grönsaker i maten. de enda grönsaker hon äter är stavar av gurka eller morot. det måste vara i stavar. köttfärssås äter hon bara om det är creme fraiche i den. maten i övrigt äter hon i perioder - hatar köttbullar ibland -hatar korv ibland- hatar pannkaka i bland. allt ska vara tillagat på ett speciellt sätt för att hon ska äta.

favoritmaten är Tacos- med bara köttfärs och ost i eller Vesuvio eller kebabrulle -med bara kött och dressing i.


Hemma är det lätt för mig att se till att hon får i sig den näring hennes alltför magra kropp behöver. men på skolan har jag ingen koll. jag tror dock att hon äter alldeles för lite och får i sig för lite näring - då hon är illamående av hunger när hon kommer hem.


Om nu besöket på Bup innebär en vägning med en viktminskning igen -känner jag mig tvingad att se till att dottern får specialkost i skolan, så hon får en chans att sluta gå ner i vikt + slipper dra ner på medicinen.

då får läkaren skriva ett intyg på specialkost till skolan vilket skulle innebära en kost utan krossade tomater , lök och andra grönsaker i maten. endast gurkstavar och morotsstavar bredvid maten. samt att hon får äta så många smörgåsar hon behöver.

jag skulle vilja ha även grädde- creme fraiche i maten + bregott på mackan. men det får jag väl ge henne hemma.



 
 
Ingen bild

Erik

22 februari 2010 22:46

Hej och lycka till på fredag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av adhd mamman - 11 juni 2011 19:26

  I´m surviving in the house of ADHD. Where ADHD is a family thing.   www.cafepress.com/ADHDProud ...

Av adhd mamman - 27 maj 2011 20:00

Dottern kom igår hem från skolan jättearg skrek och grät om vartannat. Tre veckor tidigare hade vi köpt nya turkosa puma skor för 600 spänn till henne. Nu var det något/några barn i hennes skola som inte fattat det där med mitt och ditt som hade ...

Av adhd mamman - 28 mars 2011 22:42


    Idag tog vi en vilopaus. Barnen fick stanna hemma efter skolan och de fick inte ta hem kompisar. Det var bara vi hemma. Så skönt.   Det började igår kväll med att sonen blev lovad av sin syster att de skulle spela Wii tillsammans. Sen bröt h...

Av adhd mamman - 26 mars 2011 06:54

Min dotter har kommit på att hon ska sluta med godis och har förhandlat med sin pappa om att hon ska få en summa pengar för varje år hon är utan godis. Hon kastade gladeligen ut allt godis från sina gömmor och sitter och räknar på miniräknaren hur my...

Av adhd mamman - 26 mars 2011 05:58

När jag tänker tillbaks borde jag förstått att min dotter var annorlunda redan när hon föddes. Hon kunde inte vänta tills det var dax att komma ut ur min mage utan föddes 3 veckor för tidigt. Förlossningen tog endast 1 timme och 43 minuter från först...

Ovido - Quiz & Flashcards