Alla inlägg under mars 2009

Av adhd mamman - 25 mars 2009 21:45


idag var det dax för dottern att ta sprutan för stelkramp-difteri-polio.

skolsköterskan pratade med dottern och förberedde henne för sprutan,

sen satte hon i nålen i dotterns arm och lika snabbt som nålen kom in i armen, lika snabbt var den ute igen. dottern hade greppat sprutan och dragit ut den ur armen innan vaccinet var insprutat.


min impulsiva dotter tyckte det gjorde ont och tog tag i den innan hon hann tänka. hon kunde ju ha brutit av nålen om hon haft otur.

så då fick vi sticka i en andra armen med , den här gången kom iallafall vaccinet på plats.


som belöning för att hon tog sprutan fick hon köpa sig en lite större sak på lekbiten.

det var hon värd, spruträdda tjej som fick bli stucken två gånger inom tio minuter.

sen åkte vi hem och åt våfflor med sylt och grädde, det är ju våffeldagen idag.

Av adhd mamman - 24 mars 2009 21:58


dottern har haft en riktig solskensdag.

hon hann med bussen imorse med god marginal och  åt frukost för egen maskin.


solen lyser ute och dottern har varit ute efter skolan i flera timmar.

humöret är på topp.



Av adhd mamman - 23 mars 2009 22:03


idag hann dottern med bussen till skolan, målet är att hon ska göra det varje dag. jag håller tummarna för att det går denna vecka.


efter skolan gick hon ut och lekte i det vackra vädret.

jag fick ropa in henne när vi skulle äta middag, hon hade så roligt i snön.


däremot har dottern kommit in i en period när hon inte är hungrig eller äter väldigt lite. det bådar inte gott inför medicinen, för den största biverkningen är aptitlöshet.

ska hon då inte äta nåt alls, när hon börjar med medicinen, eftersom hon redan äter så dåligt nu?


dottern somnar oxå väldigt bra tid på kvällen typ 20.30 varje kväll och det är super. hon har oxå börjat känna sig trött på kvällen och att det är skönt att gå och sova. det är sååå bra!!!


Av adhd mamman - 22 mars 2009 21:03


idag var det lugnt på morgonen tills barnen hamnade  i luven på varandra vid lunch tid, lite uttråkade över att vara hemma och sjuka så länge -kanske.storasyster bråkade med lillebror så att han till slut skrek så att han väckte sin pappa som jobbat under natten.


lunchdax, efter lunchen, när min man farit på ett möte, kom min bror förbi med sina två barn på skotern. vi bestämde oss för en utflykt med fika,

 upp på Berget med skotern. vi packade in våra -tillsammans, 4 barn i pulkan och satte oss på skotern och körde uppför de slingrande skoterspåren till Berget. där uppe fikade vi  ,lekte vi ,åkte skrana och tappade min bror en mobiltelefon i snön. 


min dotter blev kissnödig och kissade när jag var jättelångt ifån henne på en kulle. jag rullade nerför och blev alldeles spysnurrig, vinglade fram till min dotter som stod på sina vinterskor -barfota och utan täckbyxor i snön. det visar sig att hon frös så mycket att hon inte kunde vänta på att jag skulle komma och torka henne , så uppfinningsrik som hon är torkade hon sig med det hon hade till hands, sina strumpor - rättare sagt mina strumpor som hon lånat.

 jag gav henne ytterligare ett par av mina strumpor och hjälpte henne med kläderna. för trots det fina varma vädret, frös hon så hon skakade.


det var en underbar dag och jag tackar min bror för att han kom med iden till utflykten - jag kände mig så levande och lycklig.

när vi kom hem var vi trötta allihop- det blev kebabtallrik till middag.

sedan somna min son 19.45 och dottern 20.30

alla är friska och glada. godnatt!


Av adhd mamman - 21 mars 2009 14:47


idag är bägge barnen friska medans jag har trillat dit på magsjuka.


morgonen har varit lugn och barnen har lekt tillsammans med pet shop (små leksaksdjur)och husen till dem. det var svårt att få dem att äta, men till slut åt de bara för att få åka på isdans.


barnens pappa har tagit med barnen och en av dotterns kompisar på skridskouppvisning , flera av dotterns skolkompisar är med och åker skridskor.


det gick jättebra på isdansen för barnen, mindre bra för mig som skulle laga middag tills de kom hem . jag skulle skära lök med min vassaste kniv, såklart. skar mig rejält i vänster tumme, oj, vad det blödde.

som den rutinerade småbarnsmamman jag är ,hade jag hemma stripes från apoteket som jag kunde dra ihop såret med,efter att ha tvättat såret med bakteriedödande medel.


jag kunde iallafall laga klart middagen och vi åt när de trötta glada barnen kom hem med sin pappa.


robinson 2009 på tv - jag och dotterns myskväll. vilket träsk deltagarna hamnat i!!! vill inte byta. dottern somnade sedan vid 22.00

Av adhd mamman - 20 mars 2009 16:05


sonen är forfarande dålig i magen och själv mår jag illa, det känns som om det är min tur att bli sjuk. dottern är lite piggare men får stanna hemma och vila en dag till.


idag har vi varit ruggigt slöa, bara sett på tv ,ätit och spelat på panfu/datorn. nu sitter barnen och leker i varsitt rum för första gången sedan de blev sjuka. jag tror de börjar bli friska nu.


ikväll är det UG för flickan min, men hon kan inte fara eftersom hon har varit hemma från skolan pga sjukdom, så hon får nöja sig med myspys med sin mamma.

Av adhd mamman - 19 mars 2009 15:57


barnen börjar klättra på väggen , de är för sjuka för att vara i skola och på dagis, men tillräckligt friska för att gå varandra på nerverna. de kivas och retas hela tiden.

ingen är sugen på att äta så vi småäter hela dan istället.

inte så bra - men vad gör man när barnen är sjuka. jag är glad att de överhuvudtaget äter någonting.


dottern fick en allergisk reaktion när hon skulle sova, så vi bäddade om i hennes säng , gav henne clarityn och bytte nattlinne på henne och

katten -den fick inte sova hos dottern i natt.

dottern somnade sent typ 22.30

Av adhd mamman - 18 mars 2009 09:44


egentligen skulle jag förstått det redan igår när dottern somnade tidigt.

hon kom ner mittinatten med feber och skrällhosta.

efter en stund till kom sonen ner. sprang på toa med diarre och kräktes sen i hallen. hela  natten gick åt till att ta hand om sjuklingarna.

de fick iallafall sova merparten av natten.

nu är vi hemma några dar, jag och barnen så vi får bli friska.

Ovido - Quiz & Flashcards