Alla inlägg under februari 2010

Av adhd mamman - 22 februari 2010 09:30

Som andra barn med Adhd har dottern bättre och sämre perioder.

just nu är det en sämre period med allt vad det innebär.

den senaste veckan har hon svurit, hotat med att ta livet av sig, skrikit , bråkat , provocerat ,gråtit och försökt tänja på de få regler jag har.

 det värsta tycker jag är att hon tar maten som ett utpressningsmedel, om inte jag får göra det... så äter jag inget... jag kommer att svälta ihjäl...


hon vägrade faktiskt att äta under hela söndagen - vilket humör lilla donnan hade den dagen. tur att lillebror fick fara till en kompis den dagen och vila sina öron från storasysters skrik och bråk.

det enda hon åt under hela dagen var en limpsmörgås utan kanter med bregott och ost. alldeles för lite.   söndagen var den värsta dagen sedan före jul innan vi ökade upp hennes medicin. 


Innan medicinens intåg i dotterns liv var alla dagar den värsta dagen för henne och alla i hennes omgivning. nu är det strödagar per månad som hon har sämre dagar, vilket gör att övervägande dar är positiva dagar när dottern är på bra humör och allt fungerar bra för henne. det är jag tacksam för.


Av adhd mamman - 19 februari 2010 12:56

Nu fredag den 26 februari är det dax för ett återbesök på BUP.

det som ska kollas är tex  vikten + verkan av medicinen genom ett test ska dottern få göra , som hon gjort en gång tidigare före hon började äta medicinen + genom information läkaren fått från dotterns skola och från mig som förälder.


det som inte får hända är att dottern gått ner mer i vikt  - då kanske läkaren måste dra ner på medicinen för att dottern väger för lite för den styrka hon äter.


Det som fungerar så bra för henne nu - både i skolan och hemma!!!


  Jag har funderat en hel del på det här med hennes kostvanor -

precis som så många andra barn med ADHD -ASBERGERS - AUTISM så har min dotter med ADHD stora svårigheter med att äta all sorts mat. Hon siktar in sig på det hon gillar och inget annat äter hon.


Hon vägrar äta krossade tomater, lök eller andra grönsaker i maten. de enda grönsaker hon äter är stavar av gurka eller morot. det måste vara i stavar. köttfärssås äter hon bara om det är creme fraiche i den. maten i övrigt äter hon i perioder - hatar köttbullar ibland -hatar korv ibland- hatar pannkaka i bland. allt ska vara tillagat på ett speciellt sätt för att hon ska äta.

favoritmaten är Tacos- med bara köttfärs och ost i eller Vesuvio eller kebabrulle -med bara kött och dressing i.


Hemma är det lätt för mig att se till att hon får i sig den näring hennes alltför magra kropp behöver. men på skolan har jag ingen koll. jag tror dock att hon äter alldeles för lite och får i sig för lite näring - då hon är illamående av hunger när hon kommer hem.


Om nu besöket på Bup innebär en vägning med en viktminskning igen -känner jag mig tvingad att se till att dottern får specialkost i skolan, så hon får en chans att sluta gå ner i vikt + slipper dra ner på medicinen.

då får läkaren skriva ett intyg på specialkost till skolan vilket skulle innebära en kost utan krossade tomater , lök och andra grönsaker i maten. endast gurkstavar och morotsstavar bredvid maten. samt att hon får äta så många smörgåsar hon behöver.

jag skulle vilja ha även grädde- creme fraiche i maten + bregott på mackan. men det får jag väl ge henne hemma.



Av adhd mamman - 16 februari 2010 12:45

Dagen efter händelserna på akuten gick min dotter till skolan med kryckor, dagen efter det med, sen tyckte jag att hon klagade för mycket om ont så hon fick stanna hemma en dag - för som läkaren sa kan hon ju ha ont fast inget är brutet.


Jag ringde då till skolan och pratade med hennes lärare och vi kom överens om att uppmärksamma min dotter på andra vis än genom att dottern hela tiden får uppmärksamhet för att hon har ont.


Efter samtalet sa jag till min dotter - vad synd att du har så ont -jag som tänkte vi skulle åka på badhuset med vattenrutschbanorna i helgen nu när din pappa är bortrest.


En timme senare hade hon slängt ut kryckorna i garaget och packat badväskan - ska vi fara och bada nu?!


Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta , men en sak är säker och det är att livet med en dotter med ADHD aldrig blir tråkigt.

Det händer alltid nya saker och jag får nya utmaningar varje dag att ta itu med.

Ovido - Quiz & Flashcards