Alla inlägg under juni 2009

Av adhd mamman - 22 juni 2009 20:58


idag skjutsade jag dottern och hennes kompis till ett rockläger som varar från måndag tom torsdag.


när de kom dit upptäckte de till sin fasa att deras sängar var i rummet intill 5 killar  - men det fanns ingen dörr!!!!!!


efter lite flyttande på sängar var dottern och hennes kompis installerade i samma rum som sin farmor som lagar all mat på lägret.

istället för att dela hus med 35 barn och 4 vuxna fick de dela hus med 2 vuxna och inga barn. gissa vilka barn som kommer sova mest på lägret?


Av adhd mamman - 14 juni 2009 21:37


dottern klev  upp 07.00 verkade inte speciellt trött med tanke på att hon inte somna förrän 23.45 igår kväll..

lite sur och grinig först, men efter hon ätit frukost och tagit medicinen var hon på bra humör.


for på kattutställning med sin kompis var där från 11.30 till 16.00

kom hem och var sååå trött och ledsen.

mobilen hade hamnat i en vattenpöl - alla foton var förstörda!!

hon tog för givet att den var helt förstörd. efter vi torkat mobilen , visat att den funkade + att hon ätit ett jätte lass med korv makaroner och grillad karré var hon på ett strålande humör igen.


dagen på det stora hela var bra ,men mot sängdax börjar slams och högljuddhet igen. vill inte lyssna heller - tror ritalina effekten avtagit.

Av adhd mamman - 13 juni 2009 22:11


dottern kliver upp på morgonen utan sura miner när jag väcker henne 09.30 på lördagmorgon. hon klär på sig ,hon äter frukost ,sväljer sin medicin.

hon äter fortfarande inte mycket - hon säger att om hon äter för mycket mår hon illa. fortfarande svårt att somna på kvällen oxå MEN.......


jag ser en hel del förändringar i hennes beteende idag.

  • hon lyssnar bättre när vi pratar med henne.
  • hon gör mer som vi säger.
  • hon är lugnare -pratar inte lika hetsigt.
  • hon är mer jämn i humöret- har mer tålamod.
  • mer förstående- hjälper till mer hemma/vill hjälpa till mer
  • hon är inte lika impulsiv-utan frågar mer före hon gör saker

det känns bra att vi tog beslutet om att hon skulle medicineras.

det känns som medicinen kan ge henne ett bra liv med nära kompisar och att hon kan fixxa skolans krav, vilket jag tycker är det viktigaste för henne.


men som "vanliga" barn utan adhd så kan dottern oxå vara ruggigt tjurig -

men nu med medicin blev hon söt/tjurig när hon envisades med att sova i husvagnen i natt fast  vi inte fick igång värmen.


nu har jag lämnat henne i husvagnen och hon låste från insidan.

jag la nyckeln till huset i husvagnen så hon kan komma in när hon vill.

förra sommaren låg hon i tältet och sov så ofta hon kunde.

Hon tycker det är skönt med lite utrymmen för sig själv.

Av adhd mamman - 12 juni 2009 22:14


när jag åkte till jobbet låg dottern och sov.

jag hade skrivit en lista med saker hon behövde komma ihåg under dan.

 1.ät frukost.

2.ta medicinen -ritalina

3. i hörnskåpet finns en överraskning gömd.

4. datorn är på

5. i kylskåpet finns nudlar och fiskbullar. värm i micron till lunch.

kram mamma


alla punkterna var ikryssade när jag kom hem.

hon fixxade allt själv.


dottern ringde mig flera ggr under min korta arbetsdag(3 tim) och sa att hon hade ont i ryggen, så när jag kom hem åkte vi till stan och träffade en kiropraktiker som undersökte dottern och lade kotorna i rygg och nacke på rätt plats igen.

 hon var jättespänd och allt kunde inte åtgärdas direkt så hon ska tillbaks om några veckor.

då ska vi ha med oss kopia på röntgenplåtarna som de tog för att kolla dotterns ev skolios.


det som märks -av medicinen är att hon fortfarande inte vill sova på kvällen- hon är inte trött. jag är tröttare än min dotter, så imorgon väcker jag henne lite tidigare så kanske hon blir tröttare på kvällen.


aptiten var det inget större fel på idag - hon åt en normal portion till både lunch och middag. frukost och flera mellanmål gick oxå ner utan problem.

skönt.

Av adhd mamman - 11 juni 2009 15:28


idag har jag märkt av sämre matlust.

klockan är nu 15.29 och det enda jag fått i henne idag är

1 1/2 frukostbröd med ost till frukost och 2 tuggor från kebabrullen till lunch. Mellanmål ville hon inte ha , hon är inte hungrig, säger hon.

 hoppas att det går bättre vid middan.


en annan sak jag märkt är att hon inte skriker - utan ber snällare om hon vill nåt. det tackade jag henne för ordentligt.


idag på skolavslutningen så stod hon där framme med sina klasskamrater och sjöng, ingenting skiljde henne från de andra barnen i beteende.

hon var jätteduktig. hon spelade inte ut eller utmärkte sig på något sätt utan, lyssnade direkt vi sa nåt och gjorde som vi sa!!!


till middagen åt hon typ 2 tuggor av sin favvo mat spaghetti och köttfärssås. inget kvällsfika.

Av adhd mamman - 10 juni 2009 19:13


idag var det första dagen min dotter tog medicin.

det gick bra att svälja ner kapseln med lite vatten efter frukosten.

sedan åkte hon till skolan.


jag har inte märkt nån skillnad på dotterns beteende än.

jag vet inte hur lång tid det tar innan man ser effekten av den.


det är nästan som hon är mer flamsig och högljudd och hyperenergisk nu än tidigare, det kanske kan bli så?

biverkningar som barnen oftast får med Ritalina är illamående - ont i magen - huvudvärk och dålig matlust, sömnsvårigheter, men inget av det har jag sett än.


jag förebyggde sömnsvårigheterna med att dottern fick sova i mammas säng, vi somnade båda lite - efter 22.00 (hon somnar alltid bra bredvid mig.)


Av adhd mamman - 9 juni 2009 22:15


dagen började med att jag fick klä på min dotter för hon var inte sugen på att kliva upp och fara till skolan.

när hon ätit frukost var hon piggare och gick ut till bussen i tid.

sonen åkte med min man till dagis så jag fick en stund för mig själv -att äta frukost i lugn och rooch läsa tidningen.


efter jag jobbat mina tre timmar så hämtade jag dottern på hennes skola och vi körde till BUP. där väntade hennes pappa på oss.

dottern fick ett utbrott och skrek och grät precis när sköterskan skulle hämta oss. hon var så nervös inför vad som skulle hända.


vi gick in och pratade med doktorn och sköterskan och nu skrev de ut medicin till dottern. Ritalina -vilket är vanligt till barn i 10-11 års åldern.

det är centralstimulantia. men vi ska senare övergå till strattera som inte är det.


det blev bestämt att dottern skulle börja imorgon med medicinen,

ta den i två veckor och sedan höja dosen något. samtidigt ska hon stå under täta läkarkontroller där man bla. kollar hennes vikt och blodtryck.


efter middagen insåg hon att nån brännboll med klassen orkade hon inte med , så vi stannade hemma. eller vi hälsade på brorsan och hans flickor en stund. det gick mycket bra.


svårt att somna har hon fortfarande , så 22.00 släppte hon ut katten och somnade strax därefter.


för mig känns det bra att diagnosen är skriven och att dottern nu kan prova om medicinen är nåt som kan hjälpa henne i skolan och med sina kompisar .

gör den ingen skillnad tar vi bort den.


Av adhd mamman - 7 juni 2009 16:26


länge sedan sist , våren är en tid när man har mycket att göra.

Nu har vi fått tid på tisdag  den 9 juni på BUP och ska få medicin utskriven.

skillnaden mellan min dotter och barn i samma ålder syns tydligare och tydligare.

 det blir bra att prova ut medicin under sommaren så kanske det funkar bättre i höst i skolan.




Ovido - Quiz & Flashcards