Alla inlägg den 26 februari 2009

Av adhd mamman - 26 februari 2009 22:07


barnen for på dagis och skola idag. dottern tog hem en kompis.

eftermiddagen förflöt lugnt och stillsamt, vi åt middag och sonen badade efteråt, vilket han inte gillar, han har psoriasis och vill helst aldrig bada eller smörja in sig. idag gick han utan protester i badet och tyckte det var skönt att bada och bli insmord med mjukgörande.


även om det är en lugn dag finns det naturligtvis med en massa småtjafs.

som att dottern vill ha hjälp med saker på en gång fast jag står och lagar mat och när jag inte kan hjälpa henne direkt säger hon j-vla kärring och slår mig på armen eller i ryggen.

 men det blir ingen stor sak av det för jag vägrar bli arg och förstora upp såna saker. blir jag arg -så blir hennes adhd symtom värre.

jag sa bara -vill du ha hjälp eller?

 -ja, sa dottern.

-då slutar du med det där ,så ska jag hjälpa dig när jag är klar.

-förlåt, sa dottern och gav mig en kram.

sen var det överspelat.


när jag blir arg blir dottern argare. är jag lugn håller sig dottern lugn.

det lönar sig för både mig och dottern att jag håller huvudet kallt i situationer då dottern provocerar mig med fula ord, testar mig med olika handlingar och slår mig när hon blir sur eller arg...


somnade gjorde hon i bra tid ikväll fastän hon ska vara med i skolteatern i morgon och ha uppträdande för föräldrar och barn i de andra klasserna.

hon var supernervös tidigare i veckan och hade ont i magen, men nu verkar det vara borta. det är skönt att min dotter har börjat tala om vad som verkligen är fel istället för att bråka, gråta eller speeda runt.

jag brukar fråga - vad är det som är fel /oroar dig, tala om det så känns det bättre sedan?! det känns bra att hon börjar vara så stor att vi kan prata om allt och att hon släpper in mig i hennes liv och tankevärld.

hon är helt fantastisk!!!





Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards